MAT

På kjøkkenet er barna med og lager god og sunn mat. Vi har fokus på å skape matglede gjennom at barna deltar i matlagingen og kjenner på gode matlukter gjennom dagen. Barna er ofte innom kjøkkenet der de deltar i å skrelle og skjære grønnsaker, bake brød og tilberede maten sammen med Wenche. I løpet av uka tilbereder vi grønnsakssuppe og middag med friske råvarer. Maten tilberedes for det meste fra bunnen av. Vi har smøremåltider og buffet, der barna får tilbud om ulike påleggslag som leverpostei, egg, frukt og grønt. Barna får kjennskap til, er med å tilbereder og smaker på mat fra ulike kulturer, og de får være med å lage tradisjonsmat fra norsk kultur. Vi snakker med barna om hvor maten kommer fra og hvilken type mat som er bra for kroppen vår.